Metal Pointer

Hypotyreos

 Jag tänkte ta och skriva lite om varför jag inte har varit så aktiv på bloggen på ett tag. All min kraft och energi är som bortblåst och jag orkar knappt med någonting längre. Anledningen till det då? Jo, jag har Hypotyreos. Har ni hört talas om det förut? Det betyder underfunktion i sköldkörteln och att kroppen därför går på lågvarv. Det här är inget som är jätteallvarligt och jag är inte ute efter att någon ska tycka synd om mej, men jag vill endå skriva om detta då det är många som har det men som inte vet om det. 
 
Jag fick veta att jag hade det för ca två månader sen. Jag kände mej inte dålig eller något sådant utan jag var på vårdcentralen för att kolla upp mina blåmärken. Jag får alltid tennisbolls-stora blåmärken på benen utan att ha gjort något och folk i min omgivning tyckte att jag skulle kolla upp det. Det var då de hittade felet med sköldkörteln. Jag har nu varit på provtagning två gånger och från den första gången till den andra så hade det försämrats rätt så mycket! Det bara på en månad. Hypotyreos är ärftligt och efter att ha pratat med läkaren som uppmanade mej att fråga runt i familjen om det var någon mer som hade det så fick jag reda på att mamma har det. Stor koll man har på morsan när man inte visste det! haha Aja, den tanken hade aldrig slagit mej faktiskt...
 
När hon sen började berätta om hur hon hade mått så kände jag igen mej. Jag är anfådd. Hela tiden. Kan knappt borta tänderna utan att flåsa. Jag har gått upp i vikt, känt mej deprimerad, ingen matlust, yrsel, humörsvängningar, trötthet... ja, listan kan göras lång. Jag har flera gånger varit nära och ramla ner för trappen för att det bara snurrar i skallen på mej. Då oftast efter att jag har "ansträngt" mej. Som att gå till affären, klippa gräset eller bära upp tvätten. Såna saker som annars inte alls är jobbiga. Det känns rätt surt kan jag lova. När man är så van att hålla igång hela dagarna och nu orkar man inte med nåt längre. Vid den här tiden på dygnet, runt 3-tiden brukar det vara som värst. Då är jag helt slut. 
 
Jag äter sen en månad tillbaka medicin för detta men det blir inte bättre. Dosen jag ligger på är så låg så jag får nog ta kontakt med vårdcentralen igen och se om vi kan höja den. Ska jag behöva gå såhär hela sommaren kommer jag att bli tokig!
 
Många vet inte om att de här det här så det kan vara bra att ha detta i åtanke om man inte känner sig helt hundra. På denna sida kan man gå in och läsa om de symptom som man kan ha vid Hypotyreos. Listan är LÅNG men så bra. Känner ni igen många av symptomen så hör av er till er vårdcentral för som sagt, det är många som har detta men som inte vet om det! Jag vet fler som varit på vårdcetralen och de inte har hitat något fel, för att sen visa sig att det är Hypotyreos så det är bra att känna till att det här!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: