Metal Pointer

Gojibär- min stora kärlek!

Jag är ingen stor beundrare av torkad frukt eller bär men det finns undantag. Gojibär! Älskar dom! De är så goda att ha i filen eller bara äta som godis, och det bästa av allt, de är supernyttiga! Här i Sverige går det bara att köpa de torkade, eller frysta men då ofta blandat med andra bär. (Jag är nästan säker på att det är så, men kan ha fel. Rätta mej gärna om jag har det!)
 
Vad är det då som är så bra med dessa bär då? Jo, de innehåller mer C-vitamin än apelsiner, mer betakaroten än morötter och massa järn. De är också fullproppade med mangan, zink, järn, koppar, krom, magnesium, kalcium, natrium, och kalium. Så det är kanske inte så konstigt att man användt Gojibär i den kinesiska läkekonsten i tusentals år. Det finns en myt som säger att det fanns en man i Kina som mumsade massa gojibär och blev ca 250 år. Men så nyttiga tror jag inte ens att dessa mirakelbär är! Skulle nog bli rätt jobbigt att bli så gammal!
 
De sägs också vara bra för:
 
  • Sänka blodtrycket
  • Ökad energi
  • Föryngrande
  • Motståndskraft mot bakterier
  • Bättre syn
  • Minska stress
  • Bättre sömn
  • Hjärtstärkande
  • Sänka kolesterolet 
Ja, den här listan kan göras lång. Det här är bara några få punkter som jag har tagit upp här. Man kan sitta och läsa i timmar om dessa bär och upptäcka nya saker som de är bra för! Jag köper mina Gojibär på Ica eller Konsum men kan hittas på fler ställen. Jag får ge 25-27 kronor för 80g. Helt klart värt det! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Goji hemsida
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: